Wydłużony czas i inne sposoby dostosowania egzaminu do potrzeb uczniów
-
zminimalizowanie ograniczeń wynikających z niepełnosprawności czy niedostosowania społecznego,
-
zapewnienie uczniowi miejsca pracy odpowiadającego jego potrzebom edukacyjnym i możliwościom psychofizycznym,
-
wykorzystanie odpowiedniego sprzętu i odpowiednich środków dydaktycznych,
-
ustalenie odrębnych zasad oceniania,
-
zapewnienie pomocy nauczyciela wspomagającego lub specjalisty z dziedziny odpowiadającej danej niepełnosprawności lub danemu niedostosowaniu,
-
wydłużenie czasu na maturze.
Dla kogo matura na miarę potrzeb?
-
mający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawność,
-
mający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niedostosowanie społeczne lub zagrożenie niedostosowaniem społecznym,
-
mający orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania,
-
chorzy i niesprawni czasowo lub z chorobami przewlekłymi (na podstawie zaświadczenia o stanie zdrowia wydanego przez lekarza),
-
mający opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej o specyficznych trudnościach w uczeniu się, w tym uczniowie z dysleksją, dysgrafią, dysortografią, dyskalkulią (na podstawie opinii wspomnianej poradni),
-
którzy w bieżącym roku szkolnym byli objęci pomocą psychologiczno-pedagogiczną w szkole ze względu na:
→ trudności adaptacyjne związane z wcześniejszym kształceniem za granicą,
→ zaburzenia komunikacji językowej,
→ sytuację kryzysową lub traumatyczną (na podstawie pozytywnej opinii rady pedagogicznej), -
cudzoziemcy, którym ograniczona znajomość języka polskiego utrudnia zrozumienie czytanego tekstu (na podstawie pozytywnej opinii rady pedagogicznej).
Dostosowanie wymagań na egzaminie maturalnym – terminy
- maturzyści do 10 lutego 2022 roku muszą otrzymać od dyrektora szkoły informację o sposobach dostosowania egzaminu do ich potrzeb
- do 15 lutego 2022 roku muszą złożyć oświadczenie, czy zamierzają, czy też nie zamierzają z nich skorzystać.
Dla kogo wydłużony czas na maturze?
-
z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera,
-
niesłyszącym,
-
słabowidzącym i niewidomym,
-
z afazją,
-
z niepełnosprawnością ruchową spowodowaną mózgowym porażeniem dziecięcym,
-
z chorobami przewlekłymi,
-
z niedostosowaniem społecznym lub zagrożonym niedostosowaniem społecznym,
-
w sytuacji kryzysowej lub traumatycznej,
-
mające trudności adaptacyjne związane z wcześniejszym kształceniem za granicą,
-
z zaburzeniami komunikacji językowej.
Dysgrafia i spółka – jakie dostosowania na maturze?
-
w wyjątkowych wypadkach możecie pisać egzamin maturalny na komputerze; dostosowanie to jest możliwe tylko wtedy, gdy zaburzenia pisowni uniemożliwiają odczytanie i prawidłową ocenę odpowiedzi w arkuszu egzaminacyjnym,
-
możecie liczyć na to, że wasz arkusz będzie oceniany nieco inaczej, a zasady oceniania będą uwzględniać wasze specyficzne trudności w nauce,
-
nie przysługuje wam wydłużony czas na egzaminie.